Opony

Poznaj praktyczne informacje, porady i ciekawostki na temat opon.

Testy opon - fakty i porady

Testy opon są przeprowadzane organizacje i redakcje czasopism motoryzacyjnych. Służą do tworzenia rankingów ogumienia. Ich wyniki dotyczące tych samych modeli, różnią się. Wszystko zależy od warunków, w jakich testy przeprowadzano.

Testy producenta

Testowanie opon zaczyna się już u producenta. Prototypy ogumienia są poddawane badaniom w tym celu, aby je idealnie dopracować. Następnie poddawane są testom homologacyjnym, które dopuszczają produkt do sprzedaży. Następnie tworzone są rankingi opon na podstawie testów przeprowadzanych przez różne organizacje. Wyniki rankingów mogą się od siebie znacznie różnić.

Czy testy są wiarygodne?

Jedne z najbardziej znanych testów, o wynikach uznawalnych przez wielu kierowców oraz specjalistów z dziedzin związanych z kreowaniem i produkcją ogumienia, przeprowadza niemiecki automobilklub ADAC. Testy badają zachowanie opony w przeróżnych sytuacjach i mierzą wiele wartości. Parametrem podstawowym ogumienia jest droga hamowania oraz przyczepność do mokrej nawierzchni. Poza tym bierze się pod uwagę takie czynniki jak: przyczepność na suchej nawierzchni, trwałość, hałas i komfort, opory toczenia. W przypadku opon zimowych także przyczepność na śniegu i lodzie. Testy ADAC są przeprowadzanie bardzo skrupulatnie, a modele, które uzyskały wysokie wyniki, są cenione kierowców.

Wyniki innych testów mogą się jednak różnić od ADAC. Czy to znaczy, są niemiarodajne czy zafałszowane? Nie. Na rezultaty testów ma bowiem wpływ wiele czynników, np. jakość powierzchni, stan podłoża, warunki atmosferyczne, stan techniczny pojazdu, a nawet umiejętności kierowcy. Powstaje zatem pytanie, czy przy wyborze opon warto kierować się wynikami rankingów. Na pewno ma to sens, gdy znane są warunki, w jakich dany test przeprowadzano. Tak więc kierowca powinien wziąć pod uwagę te opony, które najbardziej odpowiadają jego warunkom i potrzebom. To styl jazdy powinien być czynnikiem decydującym o wyborze danej marki i modelu. Jeśli kierowca jeździ ostrożnie, głównie w warunkach miejskich, nie rozwija dużych prędkości, nie ma potrzeby kupowania opon z najwyższej półki. Jeśli natomiast lubi ostrą jazdę w trudnych warunkach, bezpieczeństwo jemu i pojazdowi może zapewnić tylko wysoko notowane ogumienie.

Fakt, że dana opona jest nisko notowana, nie oznacza, że nie spełnia warunków bezpieczeństwa. Nie sprawdziła się dobrze w konkretnych kryteriach i warunkach badawczych, w innych - może dobrze spełniać swe zadania. Dlatego trzeba jeszcze brać pod uwagę opinie ekspertów i innych użytkowników.

Nie tylko opony samochodowe

Badaniom poddawane jest nie tylko ogumienie samochodowe. Przeprowadza się też testy opon motocyklowych. Wbrew pozorom, są to badania tak samo ważne, jak w przypadku opon samochodowych, ponieważ motocykle pracują w szybko zmieniających się warunkach, rozwijają niejednokrotnie zawrotne prędkości, a na dodatek ich ogumienie musi sprostać ekstremalnym czasem wychyleniom bocznym pojazdu.

Na podobnych zasadach co powyżej przeprowadza się też testy opon rowerowych. Od dobrego ogumienia zależy w tym przypadku również komfort jazdy na siodełku.