Opony

Poznaj praktyczne informacje, porady i ciekawostki na temat opon.

Opony zimowe - fakty i porady

Że należy zmieniać opony na zimowe, to wiadomo. Poprawiają one bezpieczeństwo i komfort jazdy. Problemem jest, jakie modele wybrać i od czego powinien zależeć wybór.

Jakie opony zimowe wybrać?

Modeli opon jest wiele. Skąd wiadomo, jakie będą najodpowiedniejsze dla naszego samochodu? Trzeba wziąć pod uwagę dwa aspekty: ich rodzaj, klasę samochodu oraz warunki użytkowania auta.

Spróbujmy przedstawić najważniejsze właściwości opon, które ułatwią nam wybór.

W oponach zimowych najważniejsze jest bieżnikowanie. Są 3 podstawowe typy bieżnikowania: symetryczne, asymetryczne i kierunkowe.

Bieżnikowane symetryczne jest spotykane coraz rzadziej, ma niski stopień zaawansowania technologicznego. Używane jest w oponach małych i średnich samochodów, także w autach dostawczych i ciężarowych. Przykładowe opony to Cooper Weather Master S/T 2 I Sava Eskimo S2.

Bieżnikowanie asymetryczne cechuje odmienna rzeźba po lewej i po prawej stronie. Zewnętrzna strona opony (z napisem „outside”) ma większe klocki bieżnika, co zapewnia stabilność na zakrętach, poprawia przyczepność boczną. Wewnętrzna strona ma mniejsze i bardziej ponacinane klocki, jej zadaniem jest odprowadzanie wody i zapewnienie przyczepności podłużnej.

Takie bieżnikowanie zalecane jest do samochodów średniej i wyższej klasy. Przykładowe opony: Pirelli Sotto Zero, Dunlop SP Winter Response, Nokian WRG2.

Bieżnikowanie kierunkowe jest najpowszechniejsze, ma kształt jodełki. Jego zaletą jest najlepsze odprowadzanie wody i błota, opony zachowują dużą przyczepność i ułatwiają hamowanie. Przykładowe opony: Dębica Frigo 2, Barum Polaris 2, Uniroyal MS plus 66, Goodyear UltraGrip 7+. Opony zimowe mają też inny skład mieszanki. Dzięki dużej zawartości krzemionki są elastyczne i nie twardnieją na mrozie, co zapewnia im dużą przyczepność.

Opony dzielą się też, ze względu na jakość, na klasy: wysoką, średnią i ekonomiczną. Różnice pomiędzy klasami wynikają z zaawansowania technologicznego oraz wzoru bieżnika. Nie trzeba dodawać, że wyższa klasa to wyższa jakość, a z tym wiąże się wyższa cena.

Warunki jazdy a wybór opon zimowych

Przy wyborze opon zimowych warto też uwzględniać warunki terenowe, w jakich auto jest najczęściej użytkowane. Jeśli są to głównie trasy miejskie, odśnieżone, suche lub z błotem pośniegowym, polecane są modele kierunkowe klasy ekonomicznej lub średniej. Przykładowe marki: Dębica Frigo 2, Firestone Winterhawk.

Jeśli dużo jeździmy poza miastem, na długich trasach, odśnieżonych lub nie, dobrze się sprawdzą opony asymetryczne klasy średniej lub wysokiej, ewentualnie kierunkowe klasy wysokiej. Przykładowe marki: Michelin Alpin A3, Pirelli SottoZero, Goodyear UltraGrip 7+.

W warunkach górskich i trudnych, dobrze spełniają swe zadania opony kierunkowe o agresywnym bieżniku, z wzorem klockowym i dużą liczbą lameli. Przykładowe marki: Pirelli Carving, Dębica Frigo 2.

Przebieg w zimie a wybór opon

Jeśli w zimie nie jeździmy więcej niż 5 tysięcy km, wystarczające będą opony kierunkowe lub asymetryczne klasy ekonomicznej lub średniej. Jeśli pokonujemy ponad 5 tysięcy km, zaleca się opony asymetryczne klasy wysokiej. Będą dobrze służyć przez kilka sezonów.

Na zakończenie trzeba jeszcze dodać, że tylko komplet 4 opon zimowych stwarza warunki do bezpiecznej jazdy. I jeszcze dwie rady: zimą zaleca się zwiększenie ciśnienia o 0,2 bara w stosunku do zalecanego latem oraz przestrzega się przed używaniem modeli węższych niż latem. Bez względu na rodzaj opon należy stosować je w rozmiarze homologowanym przez producenta auta.