Opony

Poznaj praktyczne informacje, porady i ciekawostki na temat opon.

Opony letnie - fakty i porady

Opony letnie różnią się od zimowych składem użytej do produkcji mieszanki oraz rodzajem bieżnika. Należy dobierać je zgodnie z homologacją producenta auta. Warto też wiedzieć, kiedy powinniśmy zastąpić „zimówki” na modele letnie.

Dobór opon letnich

Każdy kierowca w trosce o bezpieczeństwo i komfort jazdy używa dwóch rodzajów opon: zimowych i letnich. Istnieją bowiem odmienne warunki jazdy w zależności od pory roku. Opony letnie produkowane są z takiej mieszanki, która zapewnia najlepsze parametry jazdy, gdy temperatura przekracza 7 stopni Celsjusza. Dzięki odpowiednim materiałom, ma ona właściwą przyczepność i elastyczność oraz zapewnia krótką drogę hamowania. Opony letnie mają też inną głębokość bieżnikowania. Przepisy zalecają głębokość nie mniejszą niż 1,6 mm, jednak znawcy twierdzą, że optymalna głębokość w sezonie letnim powinna wynosić 3 mm. Zapewnia to pełne panowanie nad pojazdem w warunkach mokrej jezdni. Modele z płytszym bieżnikowaniem takiej pewności jazdy nie gwarantują.

Opony letnie, podobnie jak zimowe, mają bieżnikowe symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe.

Zaletą bieżnika symetrycznego jest komfort akustyczny, niskie opory toczenia, co przekłada się na oszczędność paliwa i dłuższy czas eksploatacji. Opony z bieżnikowaniem symetrycznym przeznaczone są do mniejszych pojazdów, o małej mocy silnika, oraz do samochodów dostawczych i ciężarowych.

Bieżnik asymetryczny zapewnia cichą jazdę, dobrą przyczepność oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia aquaplaningu. Zapewnia stabilną i oszczędną jazdę. Stosuje się w oponach do samochodów średniej i wysokiej klasy. Przykłady takich modeli to: Bridgestone ER300, czy Michelin Primacy.

Bieżnik kierunkowy jest najbardziej ceniony przez kierowców ze względu na dobrą przyczepność i komfort akustyczny. Tak bieżnikowane opony dobrze sobie radzą z odprowadzaniem wody, hamowaniem i przyspieszaniem. Używane są w pojazdach średniej i wyższej klasy, także w autach sportowych. Między innymi są to modele od: Toyo Proxes T1R, czy Fulda Carat Progresso.

Opony letnie, tak jak zimowe, dzielą się, w zależności od stopnia zaawansowania technologii, na klasę ekonomiczną, średnią i wyższą.

Klasa ekonomiczna to najtańsze marki, np. Dębica, Barum czy Sava. Są odpowiednie do jazdy w warunkach miejskich, przy umiarkowanych szybkościach i przy niskich przebiegach. Sprawdzają się dobrze w autach niższej i średniej klasy.

Opony klasy średniej zalecane są do aut wszystkich klas, zarówno do jazdy po mieście jak i na dłuższych trasach. Są one najchętniej i najczęściej wybierane przez kierowców. Przykłady takich opon to: Fulda, Kleber, Firestone, Fulda, czy BFGoodrich.

Opony wysokiej klasy montuje się w samochodach średniej i wysokiej klasy, w autach sportowych i o dużej mocy silnika. Są użytkowane przez kierowców, którzy preferują szybką i ostrą jazdę, ale dbają też o bezpieczeństwo swoje i innych użytkowników dróg. Do producentów takich opon należą m. in.: Dunlop, Pirelli, Michalin i Goodyear.

Kiedy i jak wymieniać opony na letnie?

Wspomniano już, że opony letnie produkowane są z mieszanek idealnie się sprawdzających w temperaturze powyżej 7 stopni Celsjusza. Dla pewności, że aura się nie zmieni, wymieniamy opony po kilkunastu dniach wiosennej pogody. Przed zamontowaniem używanych opon należy je dokładnie przejrzeć, czy nie ma uszkodzeń, dokonać ich wyważenia, skontrolować poziom ciśnienia.

W przypadku kupna nowego kompletu, należy je dobrać zgodnie z zaleceniem producenta, chociaż dopuszcza się też możliwość montażu zamienników. Nie mogą one różnić się od zalecanych wysokością wyższą niż 2%. W Polsce nie ma nakazu montowania 4 opon takich samych (na jednej osi muszą być dwie jednakowe), jednak zaleca się dwie identyczne pary, gdyż zwiększa to bezpieczeństwo jazdy.