Opony
Poznaj praktyczne informacje, porady i ciekawostki na temat opon.Opony terenowe - fakty i porady
Samochody terenowe muszą spełniać szczególne warunki bezpieczeństwa. Nie można mówić o bezpiecznej jeździe bez dobrze dobranych opon. Są drogie, ale nie warto na nich oszczędzać.
Rodzaje opon terenowych
Żaden samochód terenowy nie służy tylko do jazdy po bezdrożach, na polne czy leśne drogi gruntowe trzeba przecież dojechać drogą asfaltówką. Tak więc opony do takich pojazdów muszą dobrze wypełniać swe zadanie zarówno na drogach o twardej nawierzchni, jak i nieutwardzonych, jednak ze wskazaniem na częściej wykorzystywane warunki jazdy. I tak ogumienie do samochodów terenowych dzieli się na dwa rodzaje: opony AT (All Terain) z przeznaczeniem głównie na powierzchnie utwardzone, ale też dobrym poziomem jazdy w terenie, oraz modele MT (Med. Terain) - ze wskazaniem na jazdę w terenie, ale też dobrze sobie radzą z jazdą po drogach utwardzonych. Producenci dodatkowo jeszcze wprowadzają określenia takie jak: uniwersalne, wyprawowe, ekspedycyjne, wyczynowe. Czasami spotyka się oznaczenia procentowe, np. 50/50 oznacza oponę uniwersalną, nadającą się w równym stopniu do używania w terenie, jak i na szosach. Oznaczenie AT 80/20 oznacza opony dla pojazdu, który w 80 procentach jest lepszy do jazdy po trasach utwardzonych niż po terenie. Takie oznaczenia należy ignorować, mają one tylko wartość marketingową.
Opony AT to tzw. popularnie przejściówki, dobrze spisują się tylko na terenach lekkich, na okazjonalne wycieczki. Natomiast MT to typowe modele terenowe, nadające się do błotniste i lekkie nawierzchnie. Na wyprawy w ekstremalnie trudne warunki warto jednak założyć ogumienie typu Estrem.
Opony terenowe różnią się od szosowych wytrzymałością, odpornością i przygotowaniem na eksploatację w ciężkich warunkach. Specjalna konstrukcja chroni je przed uszkodzeniami mechanicznymi, np. przez kamienie czy gałęzie drzew. Auto 4x4 musi mieć możliwość wyjazdu z podmokłego terenu czy dołu, wjazdu na wzniesienie po śliskim podłożu. To wszystko mogą zapewnić tylko dobre opony. Jednak nie istnieją modele idealne, nadające się na każde warunki. Przypomnieć trzeba jeszcze, że ogumienie terenowe występuje w wersji zimowej i letniej.
Wybór typu opon zależy od parametrów pojazdu oraz wymagań kierowcy. Należy brać pod uwagę wymogi homologacyjne oraz zalecenia producentów zarówno pojazdów, jak i ogumienia.
Czy kupować tanie opony terenowe?
Ze względu na mniejszą podaż opon terenowych i ich specyfikę, trudno jest je kupić tanio. Są one zawsze droższe niż „szosówki”. Niekiedy więc właściciele aut terenowych chcą zamienić opony terenowe na modele osobowe. W niektórych przypadkach jest to możliwe, ale trzeba uważać, aby zgadzał się indeks nośności, kod prędkości i przede wszystkim rozmiar opony. (np. terenowe 15 nie mogą zostać zastąpione modelami o mniejszym rozmiarze).
W Internecie często znaleźć można ogłoszenia typu „sprzedam opony terenowe”. Na tego typu oferty warto uważać. Głównie dlatego, że najczęściej są to tanie modele używane, marnej jakości. Większość tego typu ogłoszeń, proponuje opony produkowane w Chinach, a nierzadko też spotkać można markowe podróbki, które laikowi trudno jest odróżnić od oryginałów. Poza tym używane modele terenowe nie zawsze dostępne są w komplecie, a w przypadku auta terenowego musi być komplet. Kolejnym sposobem na oszczędności jest zakup opony regenerowanych. Tu też istnieje pewne ryzyko - modele terenowe bieżnikowane nie zawsze sprzedawane są w idealnym stanie technicznym. A w przypadku jazdy ekstremalnej, wszelkie mikrouszkodzenia mogą być katastrofalne w skutkach.
Typy opon
- Zimowe
- Letnie
- Tanie
- Rolnicze
- Samochodowe
- Bieżnikowane
- Motocyklowe
- Ciężarowe
- Przemysłowe
- Terenowe
- Dostawcze
- Całoroczne
- Rowerowe