Opony

Poznaj praktyczne informacje, porady i ciekawostki na temat opon.

Opony bieżnikowane - fakty i porady

Opony po renowacji bieżnika mogą jeszcze długo być użytkowane. O ich przydatności decyduje staranność i rzetelność usługi. Zapoznajmy się z technikami bieżnikowania.

Sposoby bieżnikowania

Opona składa się w 70 - 80% z korpusu, czyli mechanicznej konstrukcji zwanej karkasem. Zbudowany jest ze splotu linek stalowych, pokrytych kilkoma warstwami gumy. Zewnętrzna warstwa opony, czyli bieżnik, niszczy się i wyciera. Natomiast sprawny karkas można wykorzystać co najmniej jeszcze raz. W tym celu wykonuje się powtórne bieżnikowanie. Zanim to nastąpi, karkas jest dokładnie oczyszczony i naprawiony.

Metod bieżnikowania jest dwie. Pierwsza z nich to bieżnikowanie na gorąco. Karkas zostaje obłożony warstwą surowej gumy, a w rozgrzanej formie następuje odciśnięcie jego wzoru oraz utrwalenie w procesie wulkanizacji. Tę metodę stosuje się rzadziej, ale zawsze do opon diagonalnych oraz do ogumienia samochodów osobowych. Jest to droższa metoda, ponieważ wymaga posiadania form o różnych wzorach i różnych rozmiarach.

Druga metoda – „na zimno” polega na nałożeniu (właściwie – naklejeniu) gotowego, fabrycznego bieżnika. Jej zaletą jest, że można stosować wszystkie dostępne wzory bieżnika, który wraz z korpusem stanowi całość, bo środkiem scalającym jest 1-1,5 warstwa gumy. Nowy bieżnik ze starannie przygotowanym karkasem jest wulkanizowany w autoklawie w temperaturze 105-130oC, co daje mu trwałość. Po skończonym procesie opona jeszcze raz jest kontrolowana.

Czy opony bieżnikowane są bezpieczne?

Proces bieżnikowania musi uwzględniać wszystkie wymagania technologiczno-techniczne. Jeśli został użyty karkas dobrej jakości, a jego przegląd został zrobiony przy pomocy szerografu (urządzenia wychwytującego najdrobniejsze niedoskonałości) i wszystkie usterki naprawione, usunięty nadmiar starej gumy, usunięte zardzewiałe linki, rozszlifowane uszkodzenia, wówczas opona jest jak nowa. Może przetrzymać nawet 300 tysięcy kilometrów jazdy.

Dobrze przeprowadzone bieżnikowanie musi kosztować, ale i tak jest to tańszy sposób niż kupowanie nowych opon. Usługę bieżnikowania należy zlecać rzemieślnikom o uznanej renomie. Wtedy można czuć się z takimi modelami bezpiecznie.

W Polsce rzadko poddaje się renowacji opony do aut osobowych. Częściej są to modele całostalowe autobusowe i ciężarowe. Po bieżnikowaniu osiągają one przebiegi porównywalne z przebiegami nowego ogumienia. Jest to duża oszczędność dla firm transportowych. Poza tym renowacja opon to korzyść dla naturalnego środowiska przyrodniczego.