Opony

Poznaj praktyczne informacje, porady i ciekawostki na temat opon.

Opony rowerowe - fakty i porady

Wybór odpowiedniej opony do roweru jest równie ważny jak do samochodu. Zapewnia ona bezpieczną jazdę, a wybór modelu powinien być uzależniony od warunków, w jakich korzystamy z roweru.

Budowa opon rowerowych

Opony rowerowe składają się z bieżnika, ścian bocznych i kołnierza. W tanich wyrobach bieżnik i ściany boczne stanowią jeden odlew, a elementy mocujące to wynik zatopienia metalowego drutu w boczne ścianki. Natomiast w oponach wyższej jakości ścianki boczne są wykonane z elastomerów, które zachowują zdolność do odwracalnych odkształceń, co poprawia komfort jazdy. Elementy mocujące to drut z kevlaru zatopiony w bocznych ściankach.

Rozmiar opon

Opony rowerowe przez przeciętnego użytkownika rowerów są traktowane nieco po macoszemu. Nie przywiązujemy do nich wagi. Inaczej jest, gdy rower jest często używanym pojazdem, zarówno w warunkach miejskich, jak i w terenie. Okazuje się wtedy, jak ważnym i odpowiedzialnym za komfort jazdy elementem jest dobre ogumienie. Tak więc, gdy dotychczasowe opony ulegną zużyciu, warto dowiedzieć się, jakie modele kupić, bo nie tylko rozmiar się liczy.

Rozmiar zależy od roweru, np. BMX mają opony rowerowe 20 (koła o średnicy 20”), rowery typu street DJ - przystosowane do wykonywania ewolucji na różnych elementach architektonicznych jak słupki, ławki, rynny, posiadają modele 24’’. W rowerach górskich i miejskich najczęściej wykorzystuje się opony rowerowe 26. W rowerach turystycznych i dziecięcych bywają stosowane też inne rozmiary. Informacja o ich wielkości umieszczona jest na brzegu ogumienia.

Znaczenie ma również szerokość. W przypadku szosówek waha się najczęściej od 20 do 28 mm, w przypadku opon do rowerów górskich rozrzut dostępnych szerokości jest zdecydowanie większy. W ofercie można znaleźć zarówno modele o szerokości 1,5 cala, idealne na szosę, jak i modele o szerokości 1,95 – 2.1 cala - typowe do XC, ale też i najbardziej uniwersalne pod względem szerokości. Na drugim krańcu znajdują się opony enduro i zjazdowe, których szerokość dochodzi do 3 cali.

Rodzaje opon rowerowych

Na komfort i bezpieczeństwo jazdy na rowerze ma wpływ bieżnikowanie oraz rodzaj użytej do produkcji opon mieszanki.

Wyróżniamy kilka rodzajów ogumienia rowerowego ze wzglądu na bieżnikowanie. Jednym z nich jest semi slick - bieżnik półterenowy. Są to opony uniwersalne, które dobrze się sprawdzają zarówno na nawierzchni asfaltowej, jak i w terenie. W miejscu styku z podłożem bieżnik ma kształt niewielkiej, ledwo widocznej kratki. Po bokach klocki bieżnika są większe, podobnie jak w oponach typowo terenowych. Dzięki temu na twardym podłożu zużywa się mniej energii, a w lekkim terenie boczne klocki zapobiegają poślizgowi w jeździe na prosto i przy zakrętach. Takie modele polecane są na wyprawy turystyczne.

Do rowerów górskich stosuje się opony slick, niemal całkowicie pozbawione bieżnika i stosunkowo wąskie, nawet o szerokości 1,5 cala. Dzięki niskiej masie i znikomym oporom toczenia, rower może rozwijać duże prędkości, a rowerzysta nie musi używać wiele siły. Takie opony jednak mogą być niebezpieczne na śliskiej powierzchni. Podobne bieżnikowanie stosuje się do trenażerów, a także do rowerów szosowych, te jednak są węższe, dochodzą do 20mm.

Są jeszcze opony rowkowe – typowe dla rowerów szosowych, używane też w mieście, oraz modele klockowe, o agresywnym bieżnikowaniu – stosowane w rowerach typu MTB.