Opony

Poznaj praktyczne informacje, porady i ciekawostki na temat opon.

Opony całoroczne - fakty i porady

Większość kierowców nie ma dylematu: zmieniać opony wraz ze zmianą pór roku czy nie. Jednak wszystkim marzą się bezpieczne opony całoroczne. Na rynku są obecne, jednak do opon idealnych jeszcze im daleko.

Opony na cały rok

Niektórzy producenci opon próbują godzić ogień z wodą, czyli produkują modele, których zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa jazdy przez wszystkie pory roku. Czy jest to możliwe, skoro opony letnie są dostosowane do warunków jazdy w wysokich temperaturach, a zimowe w niższych?

Takie modele różnią się rodzajem bieżnikowania oraz rodzajem mieszanki kauczuku. Opony letnie są twarde, muszą więc charakteryzować się dobrą przyczepnością, zarówno na suchej jak i na mokrej nawierzchni. Mniejsze znaczenie ma bieżnikowanie. Z kolei modele zimowe wymagają agresywnego bieżnika.

Jednak opony całoroczne są produkowane i użytkowane. Od razu trzeba podkreślić, że powinni ich używać kierowcy, którzy jeżdżą w warunkach miejskich i to niezbyt często. Opona uniwersalna zawsze będzie się gorzej sprawować latem na suchej nawierzchni niż model letni. Podobnie na śniegu lepsza jest opona zimowa niż całoroczna. Takie są potoczne opinie.

A co wykazują testy? Otóż testy udowodniły, że dobre ogumienie całoroczne równie dobrze wypadają w warunkach śnieżnej zimy, co kiepskie opony zimowe. Zapewniają też dużą przyczepność na mokrej jezdni.

Modele całoroczne muszą spełniać takie wymagania, jakich się oczekuje od ogumienia zimowego. Środkowa część bieżnika ma dużo nacięć, gwarantujących dobrą przyczepność na śniegu. Wewnętrzna część bieżnika zbudowana jest z masywnych klocków, a nacięcia zewnętrznej części bieżnika są płytsze niż te w środkowej sekcji.

Opony całoroczne nie dla każdego

Mimo tych zalet, opony całoroczne nie mogą być używane przez właścicieli mocnych i ciężkich aut oraz przez kierowców, którzy preferują ostrą i szybką jazdę. Gwałtowne zrywy, jazda poślizgami, ścinanie zakrętów bardzo szybko doprowadzą do zniszczenia miękkich, lamelkowatych gum całorocznych. Takie ogumienie nie jest też zalecane w terenach górzystych ze względu na niższą przyczepność, utrudniającą wjazd na wzniesienia. Zalecane są tylko kierowcom, którzy jeżdżą ostrożnie, z umiarkowaną szybkością, w warunkach miejskich, autem małym lub średniej wielkości.

Jakie nasuwają się wnioski?

Wyprodukowanie opony uniwersalnej, zapewniającej optymalne warunki jazdy, dotąd nie wyprodukowano i nie jest to możliwe. Tak więc najbezpieczniej jest używać modeli letnich i zimowych, w zależności od pory roku. Jeśli z jakichś powodów jest to niemożliwe, zaleca się używanie opon całorocznych, które muszą odpowiadać wymaganiom warunków zimowych. Dopiero w ostatniej kolejności dopuszcza się używanie opon zimowych przez cały rok. Natomiast modele letnie zapewniają bezpieczeństwo jazdy, właściwą przyczepność, krótką drogę hamowania wyłącznie w temperaturach powyżej 7oC. W innych warunkach stwarzają zagrożenie dla kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego.