Opony
Poznaj praktyczne informacje, porady i ciekawostki na temat opon.Opona - fakty i porady
Opona, jaka jest, każdy wie. Wynaleziono ją 150 lat temu i przez cały ten czas jest stale unowocześniana. Warto znać jej budowę oraz funkcje.
Budowa opony
Opona składa się z kilku warstw, a każda z nich spełnia określone zadanie, mające wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy.
- Warstwa tekstylna – osnowa, jest to szkielet opony, zbudowany z tkaniny tekstylnej (w oponach ciężarowych z kordu stalowego), jej zadaniem jest przenoszenie przeciążeń wzdłużnych podczas przyspieszania i hamowania oraz poprzecznych w czasie skręcania oraz pochłanianie nierówności drogi.
- Drutówki - druty stalowe lub pogumowane, tworzące zwoje, na których znajduje się osnowa tekstylna. Ich zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej montowalności i szczelności opony osadzonej na feldze, a także zapewnienie trwałości połączenia oraz przenoszenie sił.
- Wypełniacz - guma profilowana, która usztywnia stopkę i utrzymuje drutówki, od niego zależy kierowalność, komfort i trwałość opony.
- Pasek stopowy - zapewnia szczelność opony i izoluje drutówkę od felgi.
- Guma boku – chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi, przed promieniowaniem ultrafioletowym, różnicami temperatur, środkami chemicznymi itp. Zawiera składniki antystarzeniowe, co nie dopuszcza do powstawania spękań na bokach.
- Opasania stalowe – tkaniny metalowe tworzące uzbrojenie czoła. Są one charakterystyczne dla opon radialnych, gdzie wraz z nitkami osnowy tworzą siatkę trójkątów, gwarantujących wytrzymałość i osiągi oraz dobrą kierowalność i trwałość ogumienia.
- Bieżnik – element profilowany, wykonany z mieszanek gumowych, w skład których wchodzą m.in. kauczuki naturalne i syntetyczne, sadza, krzemionka, oleje, przyśpieszacze. Zadania bieżnika to: zapewnienie przyczepności, co zależy od rodzaju mieszanki i rzeźby bieżnika, także – kierowalność, generowanie oporów toczenia, co ma wpływ na poziom zużycia paliwa. Rodzaj bieżnika ma wpływ na poziom hałasu podczas jazdy oraz na wszystkie osiągi pojazdu.
Funkcje opony
Opona spełnia 6 funkcji: prowadzi, przenosi, amortyzuje, jedzie, przekazuje, trwa. Ogumienie powinno prowadzić auto niezależnie od stanu nawierzchni i warunków pogodowych, bez znoszenia z trajektorii. Idealną trajektorię zapewnia różnica ciśnień pomiędzy modelami z przedniej i tylnej osi. Opona przenosi ciężar auta podczas jazdy i na postoju, wytrzymuje ponad 50- krotny ciężar pojazdu. Amortyzuje, tzn. zabezpiecza kierowcę i pasażerów przed wstrząsami, zapewnia komfort jazdy, chroni auto przed zniszczeniem wskutek złej nawierzchni. Przyjmuje na siebie odkształcenia spowodowane nierównościami i innymi odkształceniami, umożliwia to duża sprężystość powietrza w oponie oraz właściwe ciśnienie.
Główne zadanie opony to równomierna jazda, bez stawiania oporu i z wygodą prowadzenia pojazdu. Ponadto przekazuje obciążenia: moc użytkową silnika, obciążenie hamowania, dlatego ważna jest jakość powierzchni ogumienia stykającej się z podłożem. Od tego zależy poziom przenoszenia obciążeń.
Opona ma trwać, czyli nie ulegać uszkodzeniom i szybkiemu zużyciu. Tempo zużycia zależy od kilku czynników, między innymi od stylu jazdy, warunków jazdy, rodzaju powierzchni, od ciśnienia w oponach, ale także od jakości materiałów użytych do ich produkcji.
Typy opon
- Zimowe
- Letnie
- Tanie
- Rolnicze
- Samochodowe
- Bieżnikowane
- Motocyklowe
- Ciężarowe
- Przemysłowe
- Terenowe
- Dostawcze
- Całoroczne
- Rowerowe